Բաթումում տեղի կունենա Ադրբեջանի, Վրաստանի և Թուրքիայի պաշտպանության նախարարների եռակողմ հանդիպումը։ Ըստ լրատվամիջոցների՝ հանդիպումներում նախատեսվում է քննարկել ռազմական համատեղ համագործակցության նոր հեռանկարները, ինչպես նաև տարածաշրջանային անվտանգության և փոխադարձ հետաքրքրություն ներկայացնող այլ հարցեր։               
 

«Մենք ավելորդ հագուստ ենք հագցնում բանաստեղծությանը, այնինչ ոչ մի ավելորդ բան բանաստեղծությանը պետք չէ»

«Մենք ավելորդ հագուստ ենք հագցնում բանաստեղծությանը, այնինչ ոչ մի ավելորդ բան բանաստեղծությանը պետք չէ»
08.11.2013 | 11:40

«Իրատես de facto»-ի հյուրը ասմունքող ԱԻԴԱ ԱՍԱՏՈՒՐՅԱՆՆ է:

«ԲԱՆԱՍՏԵՂԾՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԻՏԻ ԼԻՆԻ ԻԲՐԵՎ ԻՆՔՆՈՒՐՈՒՅՆ, ԱՌԱՆՁԻՆ ՆԵՐԿԱՅԱՑՈՒՄ, ՄԻ ԴԵՐԱՍԱՆԻ ԹԱՏՐՈՆ»


-Աիդա՛, ո՞րն էր այն ճանապարհը, որը Ձեզ բերեց դեպի ասմունքը:
-Սկսեմ նրանից, որ բարձրագույն կրթությունս պոլիտեխնիկում եմ ստացել:
-Միանգամայն օրինաչափ է. շատերն են սկսել պոլիտեխնիկից ու հետո հասել մշակույթի մատույցներին` գեղարվեստական գրականության, կինոյի, երաժշտության, Ձեր դեպքում էլ փաստորեն` բեմի, ասմունքի:
-Այո՛: Որոշ ժամանակ, իհարկե, մանկավարժությամբ եմ զբաղվել, բայց ծանոթությունս ռադիոհաղորդավար Ժաննա Ղոչիկյանի հետ ինձ տարավ ռադիո: Աշխատել եմ «Արձագանք» ռադիոկայանում` Արտավազդ Բայաթյանի մոտ: Նախ` ռադիոհաղորդավար էի, ապա փոխարինեցի ֆիզիոլոգիական արձակուրդ գնացած ասմունքողին, ավելի ուշ ասմունքողի սիրողական մակարդակից որոշեցի հրաժարվել և դառնալ պրոֆեսիոնալ: Այս հարցում պարտական եմ Վլադիմիր և Նելլի Աբաջյաններին: Առաջին բեմելս` որպես պրոֆեսիոնալ ասմունքող, ունեցել եմ Շիրազին նվիրված երեկոյի ժամանակ, որ կայացավ «Արամ Խաչատրյան» համերգասրահում: Երբեք չեմ մոռանում Վլադիմիր Աբաջյանի խոսքը. «Էլ պետք չէ, որ ես քեզ սովորեցնեմ: Դու ինքդ կկարողանաս: Ամենակարևորը` ինչ խորհուրդներ որ քեզ կտամ, բոլորը չվերցնես: Կվերցնես այն, ինչ պետք է քեզ: Ժամանակը կգա, դու կգտնես քեզ: Չնմանակես ոչ ոքի: Դու ունես ինչ-որ հետաքրքիր բան քո մեջ»: Այս խորհուրդները ես երբեք չեմ մոռանում: Նա նաև ասում էր, որ բանաստեղծությունը սերմնահատիկի պես մի բան է, որ պետք է ցանես մեջդ ու առանց շտապելու սպասես, որ այն ծիլեր տա: Նա նաև ասում էր, որ ասմունքողի մասնագիտությունը միակ մասնագիտությունն է, որ տարիք է պահանջում: Այստեղ երիտասարդ լինելն առավելություն չէ` ի տարբերություն այլ մասնագիտությունների:
-Ասմունքողը գտնվում է բարձրարժեք գրականության, լուրջ մտավոր շերտի և բեմի (որը շոուի տարրեր է ենթադրում) սահմանագծում: Այս պարագայում ինչպե՞ս է հաջողվում պահպանել հավասարակշռությունը երկու դաշտերի միջև:
-Ինձ համար այդ պահը շատ ցավալի դրսևորումներ է ունենում երբեմն: Իրոք, անվիճելի է, որ ասմունքողի գործում առկա է շոուի տարրը, էստրադան: Ես, օրինակ, շատ կցանկանայի, որ բանաստեղծությունը բեմում ներկայացվեր իբրև մենախոսություն: Որ այն չդառնար ընդամենը միջոցառումների ինչ-որ մաս: Չնայած անխուսափելի է ասմունքի առկայությունը հանդիսությունների, միջոցառումների ժամանակ: Երբեմն-երբեմն նաև դա պետք է լինի, իհարկե: Բայց իմ անձնական կարծիքով` բանաստեղծությունը պիտի լինի իբրև ինքնուրույն, առանձին ներկայացում, մի դերասանի թատրոն: Բանաստեղծությունն ինքն է պահանջում մենախոսություն:
-Այսօրվա հանդիսատեսի մեջ տեսնո՞ւմ եք այն շերտը, որը կունենա բանաստեղծական մոնոներկայացման պահանջարկը: Հիմա մարդիկ ներկա են գտնվում ինչ-որ հանդիսավոր երեկոյի, ինչ-որ ուշագրավ միջոցառման, որի ընթացքում, ի թիվս այլ բաների, նաև պոեզիայի որոշակի «չափաբաժին» են ստանում: Սա ընդունելի է, նորմալ է հանդիսատեսների մեծ մասի համար: Իսկ զուտ բանաստեղծական երեկոյի դեպքում հնարավո՞ր է դահլիճ լցնել: ՈՒնե՞նք այդ ճաշակի հանդիսատես մեզանում:
-Իմ միակ հույսն անկեղծությունն է: Ես փորձում եմ անկեղծ լինել` անկախ նրանից, թե ով է իմ հանդիսատեսը: Հաճախ են հարցնում, թե ինչպե՞ս եմ հասնում այն բանին, որ ինձ լսեն: Ես ունեմ իմ գաղտնիքը. ես սիրում եմ լռությունը: Աշխատում եմ նախ լռեցնել իմ սեփական մտքերը, հետո ականջ դնել դրանց, հետո ասելիքս դնել այդ լռության մեջ: Խորհրդավոր լռության մեջ: Եթե ինձ հաջողվում է ստեղծել այդ խորհրդավոր լռությունը, այլևս կարևոր չի լինում, թե ով է հանդիսատեսը. դա միայն ի՞մ հանդիսատեսն է, թե՞ այս կամ այն միջոցառման: Երբ դու ասելիք ունես, հանդիսատեսը գուցե և չհասկանա այն, ինչ ասացիր, բայց հասկանում է մի բան, որ կարևոր բան ասվեց: Այսինքն` ինքը մտածելով է հեռանում դահլիճից: Կրկնեմ, իմ միակ հենարանն անկեղծությունն է: Միշտ աշխատում եմ անկեղծ լինել: Եթե առօրյա կյանքում, մարդկային հարաբերությունների մեջ ինչ-որ տեղ պարագաները դասավորվում են այնպես, որ լիովին անկեղծ չեմ կարողանում լինել, բեմում ես դա թույլ տալ չեմ կարող: Բեմն առավելագույն անկեղծության տարածություն է:

«ՁԱՅՆԵՐԻԶՆԵՐԸ ՇԱՏ ԱՐԺԵՎՈՐՈՒՄ ԵՄ, ԲԱՅՑ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ԱՌԱՋՆԱՅԻՆԸ ՄՆՈՒՄ Է ԿԵՆԴԱՆԻ ՇՓՈՒՄԸ ՀԱՆԴԻՍԱՏԵՍԻ ՀԵՏ»


-Ասում եք, որ լռության եք ձգտում, մի բան, որ դահլիճը, բեմը բացառում է` թեկուզ ելույթին հաջորդած ծափահարությունների ձևով: Այս լռությանը հետամուտ լինելո՞վ եք նախաձեռնել ձայներիզների թողարկումը: Ձայնագրվում եք տաղավարի լռության մեջ, որպեսզի Ձեր լռությունը լսելու հնարավորություն ընձեռեք մեկ ուրիշին` ի՞ր սեփական լռության մեջ:
-Անկեղծ ասած` երկար ժամանակ խուսափում էի ձայնագրություններից: Բայց ժամանակի հետ ամեն բան տեղն ընկավ: Սկզբում ձայնագրություններս լսելիս չէի հավանում: Բայց հիմա, երբ լսում եմ տարիներ առաջվա ձայնագրություններս, հասկանում եմ, որ ճիշտ եմ արել` այդ գործն իրականացնելով: Այն ժամանակվա զգացողություններն այլևս չեմ ունենա, բայց դրանք արձանագրվել են ձայներիզների վրա: Շնորհիվ այդ ձայնագրությունների` այսօր կան, պահպանվել են:
-Ձայներիզներ շատ ունեք: Որո՞նք եք առավել կարևորում:
-Առանձին սկավառակներով թողարկվել են Թումանյանի հեքիաթները, Աղայանի հեքիաթները, Թումանյանի, Իսահակյանի, Տերյանի, Մեծարենցի պոեզիան, արևմտահայ հեղինակների սիրերգությունը: Շատ են, դժվար է բոլորը հիշել: Հիմա «Էդիթ Պրինտ» հրատարակչությունը որոշել է թողարկել ոչ միայն ձայներիզներ, այլև տեսաերիզներ: «Թումանյանի հեքիաթները» մուլտիմեդիայի տարբերակով արդեն սարքվել է: Այժմ աշխատում ենք բանաստեղծությունների վրա: Շատ լավ մտահղացում է: Ես այս ամենը շատ արժևորում եմ, սակայն ինձ համար առաջնայինը մնում է կենդանի շփումը հանդիսատեսի հետ:

«ԲԱՆԱՍՏԵՂԾՈՒԹՅՈՒՆՆ ԻՆՁ ՀԱՄԱՐ ՀՈԳԵՎԻՃԱԿ Է»


-21-րդ դարի պրոզաիկ ժամանակներում, խելահեղ ռիթմերի, կոշտուկոպիտ բարքերի, օնլայն շփումների առկայության պայմաններում ո՞րն է ասմունքի նորօրյա առանձնահատկությունը, որով այն տարբերվում է խորհրդային ժամանակների` հեռուստատեսության, ռադիոյի, դպրոցական այլևայլ միջոցառումների տեսքով պետականորեն խրախուսվող ասմունքի արվեստից:
-Ժամանակակից տեխնոլոգիաների զարգացման այս արագ տեմպերի դարաշրջանում, իմ կարծիքով, կատարվում է հակադարձ գործընթացը` կարևորվում են հոգևոր արժեքները: Խոսքս միայն ասմունքի մասին չէ: Ընդհանրապես բարձր արվեստը` լինի դասական կամ հոգևոր երաժշտություն, գեղանկարչություն, թե գրականություն, շատ պահանջված է մեր օրերում: Մենք նստում ենք սեղանի շուրջը և ուտում, սնում մեր մարմինը ֆիզիկապես: Բայց չէ՞ որ հոգին էլ սնվելու կարիք ունի: Մենք ենք ասմունքը, պոեզիան վերածել հանդիսության, ձևի: Բանաստեղծությունը դրել ենք ձևի մեջ` վատ իմաստով: ՈՒ ինձ թվում է` բանաստեղծությունն այդ պատճառով մեզնից խռովել է: Մենք ավելորդ հագուստ ենք հագցնում բանաստեղծությանը, այնինչ ոչ մի ավելորդ բան բանաստեղծությանը պետք չէ: Պարտադիր չէ` ես ասմունքող լինեմ, որպեսզի կարդամ բանաստեղծություն: Ես գոնե պիտի կարողանամ շփվել այդ արժեքի հետ: Դա բարձրագույն աշխարհներից եկած էներգիան է, որ բերում է ինքը` պոետը: Բարձրագույն աշխարհների էներգիան բերում է մեզ` հասարակ մահկանացուներիս, որ մեզ համար հասու լինի այդ գանձը: Սա վերաբերում է նաև արվեստի այլ ձևերին: Մեկը հնչյունների ձևով է բերում այդ էներգիան, մեկը` գույների, մեկը` բառերի: Բերում ու այդ բարձր աշխարհների էներգիան տալիս են մեզ: ՈՒ մեզ մնում է ընդամենը շփվել այդ արժեքների հետ, ապրել այդ երանությունը: ՈՒ այսօր շատ ավելի կարևոր է այդ արվեստը: Արվեստը` իբրև սնունդ: Մենք մեզնից շատ ենք հեռացել: Մարդիկ կարող են տարբեր նպատակներ ունենալ, ամեն բան անել այդ նպատակներին հասնելու համար, բայց կա մեկ կարևոր իմաստ` մենք այս կյանքում ինքներս մեզ պիտի փնտրենք, ինքնաճանաչողության ճանապարհը պիտի անցնենք ու մեզ գտնենք: Մեկն այդ ճանապարհն անցնում է կրոնի միջոցով, մեկը` գիտության, մեկը` արվեստի: Այս բոլոր ճանապարհները ճիշտ ճանապարհներ են, եթե մարդը դրանցից չի շեղվում: Դրանք բոլորն իրար լրացնող ճանապարհներ են: Արվեստը, գիտությունը, կրոնը չեն խանգարում միմյանց, փոխլրացնում են իրար: Այդ ճանապարհով ընթացող մարդիկ են խանգարում, հրմշտում իրար: Այստեղ է խախտվում ներդաշնակությունը, խախտվում է մարդկանց պատճառով: Միայն կարդացած, զարգացած լինելը բավարար չէ մարդու ներդաշնակության համար: Մարդն իր մեջ պիտի արթնացնի հոգևոր գիտակցությունը: Եթե կարողանա արթնացնել, պարտադիր չէ, որ անպայման բանաստեղծություն կարդա: Թող մեկ այլ կերպ իր հոգին սնի: Սա է կարևորը: Մարդիկ այսօր ոչ թե ծառայում են արվեստին, այլ ձգտում են կոչումներ ստանալու: Ստեղծվել են բազմաթիվ կոչումներ, պարգևներ, շքանշաններ: ՈՒ մարդիկ, փոխանակ իրենք ծառայելու արվեստին, արվեստն են ծառայեցնում իրենց: Նպատակները շատ ճղճիմ են` փող վաստակել, ճանաչում ու փառք ձեռք բերել, աշխարհիկ վայելքներից օգտվել: Ինձ համար սրանք արժեքներ չեն: Ես ցանկանում եմ մի քիչ մենակ մնալ: ՈՒ ասեմ, որ մենակության մեջ մարդն ավելի է ուժեղանում: Ես ցանկանում եմ մենակ մնալ բանաստեղծության հետ: Ի վերջո, բանաստեղծությունն ինձ համար միայն պատկեր չէ, գույն չէ, մեղեդի չէ: Բանաստեղծությունն ինձ համար հոգեվիճակ է: Ես մի ժամանակ երազում էի հայտնվել այն հոգեվիճակում, որում եղել է Տերյանը, երբ գրել է իր բանաստեղծությունը: Հետո հասկացա, որ շատ մեծ բան եմ ուզում: Արդյո՞ք կդիմանայի այդ հոգեվիճակին: Դժվար թե: Հետաքրքիր է, որ 1914 թվին Տերյանը հորդորում էր չդարձնել մեր երկիրը շքեղ շենքերի երկիր, այլ կառուցել հոգևոր Հայաստան:
-Իսկ մենք չլսեցինք Տերյանին անգամ 21-րդ դարում:
-Այո: Եվ, փաստորեն, ապրում ենք այնպիսի ժամանակներ, որ կարծես թե Տերյանը հենց այսօր է գրել այդ տողերը:
-Դե՜, մեծերը հենց դրանով են մեծ, որ ժամանակային սահմաններ չեն ճանաչում:
-Այո, նրանք ո՛չ ժամանակի, ո՛չ տարածության սահմանները չեն ճանաչում:

«ԵՍ ԱՆՀԱՏԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԿՈՂՄՆԱԿԻՑՆ ԵՄ»


-Առաջիկայում ի՞նչ ձայներիզ է սպասվում:
-Կթողարկենք հերթական ձայներիզը` Մուշեղ Իշխանի բանաստեղծությունները:
-Իսկ ի՞նչ բեմական ձեռնարկում է նախապատրաստվում:
-Ես շատ եմ ցանկանում մեկ դերասանի թատրոնի վերածել տարբեր հեղինակների գործեր և խաղալ բեմում մոնոներկայացում:
-Սա ցանկությո՞ւն է, թե՞ արդեն գործնական նպատակ:
-Գործնական նպատակ է, և այն կիրականանա, եթե ամուսինս` Արթուր Անդրանիկյանն օգնի: Ես չեմ ուզում կանգնած մնալ միևնույն տեղում: Լավ կլիներ, որ մեր հանդիսատեսը միշտ մի նոր բան ուզեր: Ես անհատականության կողմնակիցն եմ: ՈՒզում եմ, որ մեր հասարակության մեջ անհատականությունները շատ լինեն: Լինեն ավանգարդիստներ, որ իրենց ճաշակը թելադրեն, իրենց մոտեցումները թելադրեն: Եվ շատ ափսոս, որ ռադիոն, հեռուստատեսությունը չեն օգնում այս հարցերում:
-Եթե չասենք, որ մեծապես խանգարում են:
-Համաձայն եմ: Բայց, այդուհանդերձ, մենք ունենք շատ լավ հանդիսատես: ՈՒ ընդգծված անհատականությունների, սկզբունքային մտավորականների, արվեստագետների շնորհիվ է, որ մեր հասարակությունը չի վերածվում ամբոխի: Շարունակում է ապրել արժանապատվորեն: Ամեն մարդ ոչ թե իր հոգսերը, այլ իր առաքելությունը շալակած պիտի տանի: Քրիստոսն արդեն մեկ անգամ մեր հոգսերն ու մեղքերը շալակել-տարել է. նրանից լավ մենք չենք կարող այդ բանն անել:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2041

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ